Wissant, zondag 7 oktober 2007
16u44
De Deur met de zeven Sloten
Je kwam weer binnen in ons appartementje op de zeedijk. Het eerste wat je zag waren weer die zeven sloten op de voordeur. Je herinnerde je het verhaal dat de eigenares je daarover had gedaan. De vorige eigenaar was een vrijgezel die zes lieven had gehad. Telkens wanneer het af met een lief vergat hij haar de sleutel van die deur terug te vragen. Zo gebeurde het wel eens dat een vorig lief bij hem binnenkwam terwijl hij het met een volgend al aan het doen was. Wat hij nogal storend vond Dus plaatste hij telkens een nieuw slot. Toen het af was met zijn zesde lief plaatste hij dus alvast een zevende. Maar dat heeft hij nooit gekregen. En dan is hij maar verhuisd.
Zedeles : vraag van ieder lief op tijd de sleutel terug.
cartoon verstraeten 071013
Wissant, maandag 8 oktober 2007
5u45
Over het Zalige Ontstaan van onze Zaligmaker
Ik heb vandaag dat bijvoegsel weer ter hand genomen. Mijn vriendin had het voor mij gecopieerd. Weer nam ik geboeid die toenmalige bijbelstudie van mij weer ter hand en kwam op deze vroege morgen tot een merkwaardig inzicht in de woorden zalig en Zaligmaker en over diens letterlijk "zalige" ontstaan.
er zijn in de heilige schrift zes aankondigingsverhalen * ook wel elk een "boodschap van de engel" genoemd" : die van isaac ( boek genesis 21 ) * die van jozef ( boek genesis 29 ) * die van samson ( boek rechters 23 ) * die van samuel ( boek samuel 1 ) * die van johannes ( evangelie volgens lucas 1 ) & die van jezus ( evangelie volgens lucas 1 ) * het ging altijd over wonderbaarlijke verhalen : de verwekking en geboorte van mannelijke heilsfiguren die niet anders dan op wonderbaarlijke wijze konden ontstaan zijn * onder mijn studies godgeleerdheid in leuven boeide het mij deze zes verhalen naast elkaar te leggen en zowel de gelijkenissen als de verschillen op te zoeken * de opvallendste onderlinge gelijkenis was dat alle moeders kinderloos waren * het merkwaardigste verschil was dat alleen jezus een jonge moeder had en dat deze - in tegenstelling tot de vijf andere oudere die duidelijk leden onder hun onvruchtbaarheid die als een vernedering werd beschouwd - - vrijwillig kinderloos was : "hoe kan dit geschieden daar ik geen gemeenschap heb met een man ?" ( lucas 1:26 ) *
als jonge priesterstudent vroeg ik me toen al af of die eertijdse joodse opvatting van de maagdelijkheid niet moest verchristelijkt worden * in de opvatting van de joden kon zo'n kind niet uit een gewone gemeenschap geboren zijn * het innig zijn van een man met een vrouw werd beschouwd als een zondige maar noodzakelijke daad waarvan de moeder achteraf moest gezuiverd worden * tot midden vorige eeuw moesten christelijke moeders nog altijd hun kerkgang doen om gezuiverd te worden van hun bezoedeling door de verwekking en het ter wereld brengen van hun kind *
als jongen van veertien kreeg ik zowel door godsdienstleraars op school als door donderpredikende priesters onder retraites diezelfde lichaamsverachtende opvatting mee : eenzame gemeenschap van jongens werd toen door hen nog zelfbevrediging en zelfs zelfbevlekking genoemd * in tegenstelling tot hun misleide (over)grootouders noemen ont-joodste hedendaagse jongens hun opwellende levenskiemen niet langer bezoedelingen meer maar zowaar zaligheid *
als gevolg van dat nieuw lezen van de oude schrift dierf ik dus - nog voor mijn priesterwijding - inzien zoniet verkondigen dat het verwekken en ter wereld brengen van een kind geen weerzinwekkende bezoedeling maar eenvreugdebrengende genade is * jezus heeft net als alle andere kinderen zijn ontstaan te danken aan het innig zijn van zijn allicht even oude ouders * het mogelijke nog jong-zijn van jezus' vader werd altijd vroom verdoezeld * de heilige jozef werd immers toenmaals nog altijd voorgesteld als een oude man die alleen maar voedstervader van het kindje jezus was mogen zijn en geacht werd zijn veel jongere vrouw maria nooit te hebben aangeraakt laat staan bezoedeld *
Geen opmerkingen:
Een reactie posten