zaterdag 21 juni 2008

oorlog

munsterbilzen zaterdag 21 juni 2008

kortste nacht van het jaar

goede nacht toegewenst

&

zij leerden

den oorlog

niet meer

jesaja 2

lieverlevenleuze

631



vrijdag 20 juni 2008

zwaarden

kluisbergen vrijdag 20 juni 2008

dan

smeden zij

hun zwaarden om

tot ploegscharen

&

hun speerpunten

tot sikkels

jesaja 2

tekst tegen de muur van het uno-gebouw in new-york

lieverlevenleuze

630

donderdag 19 juni 2008

dagboek619

19 juni

zaterdag 19 juni 1982

'hoe pater versteylen de jeugd bederft'

'we praten met de baarlijke duivel versteylen in een oud antwerps college °)* een geur van heiligheid & boenwas * zwetende knaapjes in grijze broekjes & blauwe jasjes op de speelplaats * ... * deze net-niet-gestencileerde op recyclagepapier gedrukte turven voor de jeugd verkopen als broodjes °°) * ... * 'nova huta'( een behoudsgezinde beweging nvdr ) stelde aan 950 scholen kritische vragen over versteylen & zijn werk * er kwamen ( volgens nowa huta zelf nvdr ) 9 antwoorden waarvan twee om te lachen * ... * akkoord: er wordt door hen niet meer gezegd dat je van masturberen de tering krijgt & de auteurs accepteren dat jongens & meisjes van zeventien wat anders doen dan lollies likken * maar je moet al een verdomd verdorven geest hebben om achter dit boek iets kwaadaardigs te vermoeden * typerend voor de sfeer rond dit boek is volgend verhaaltje op pagina 219 * voor volgend afgepakt briefje werd ooit een jongetje van dertien ei zo na van school gestuurd :

een meisje heeft een bootje

een jongen heeft een mast

eens komt er naar dat schootje

een lieveling die past

het paradijsboek doet niets anders dan een nieuwe lichaamstaal voor te houden die vaak teruggaat naar een heel aloude traditie * dit schuldige briefje bijvoorbeeld gaat terug naar een adventslied van de mystieker tauler uit de veertiende eeuw over de moeder gods in verwachting :

er kwam een schip geladen

tot aan zijn hoogste boord

dat schip komt zacht gedreven

het draagt een rijke last

het zegel is de liefde

de heilge geest de mast

de paradijservaring' is een verhaal van prille relaties * een poging om voor jonge mensen het onuitspreekbare bespreekbaar te maken' *

bert verthoye

de standaard

---------------------------------

°) het onzelievevrouwecollege

°°) het paradijsboek

@

mei 2006

mei 2006

25 mei 2006

De Snotvalling & de Zakdoek

Pleidooi voor een Cordon Salutaire

Je hoort de laatste tijd bijna niets anders meer dan geredetwist over racisme en het Vlaams Belang en hoe die twee zich tot elkaar verhouden. Vandaar dat mij ineens een beeld te binnen schoot : racisme is een snotvalling en het Vlaams Belang is daar een zakdoek voor.

Er zijn in Vlaanderen natuurlijk nog wel andere zakdoeken : blauwe, rode, gele, groene, maar de bruine is degene waarin blijkbaar het meest en het hardst wordt gesnut en gesnotterd.

Racisme is inderdaad als een verkoudheid. Net zoals verkoudheden hoor je racisme te mijden, maar wie betrapt er zichzelf niet af en toe op, er zelf door besmet te zijn ? Je moet daarom nog niet met een levenslange snotvalling zitten, maar wie niest er al eens niet ?

Helaba pleit al jaren voor een cordon salutaire. Mensen die onverdraagzaamheid en zelfs haat prediken hoor je te mijden. Een cordon is dus verantwoord. Maar het moet een heilzaam, dit wil zeggen een vredebrengend cordon zijn. Je hoort de ziekte te mijden, maar niet de drager ervan als medemens, als persoon. Hoe zeiden de oude kerkvaders het ook weer ? Ik verafschuw de zonde, maar mijd de zondaar niet.

Daarom ben ik al sinds 2004 in briefwisseling met een van de leiders van het Vlaams Belang. Ooit mocht ik mee voorgaan in de eucharistieviering van de IJzerbedevaart. Ik had aan de voornaamste Vlaamse leiders gevraagd wat ik volgens hen als boodschap hoorde te brengen vanachter het altaar onder de IJzertoren. Dit was het antwoord van zowaar Dewinter :

“Als u echt een persoonlijke boodschap van mij wil horen, kan er dat bij de IJzerbedevaart maar één zijn , en dat is “Hoop”. Hoop op een rechtvaardige wereld zonder oorlog. Hoop op een maatschappij waarin iedereen zich veilig voelt. Hoop op sociale rechtvaardigheid. Hoop op respect voor de culturele eigenheid van alle volkeren. En vooral : hoop op een vrij en onafhankelijk Vlaanderen, dat de opdracht op zich neemt de vrede, de veiligheid, de sociale rechtvaardigheid te realiseren voor het eigen volk, maar ook, met respect voor hun eigenheid, de andere volken bijstaat in de realisatie van die hoop”.

Zijn boodschap was zo vredelievend, dat ik ze bijna letterlijk als voorbeden heb kunnen aanwenden. Ik hoefde enkel onafhankelijk Vlaanderen” te veranderen in “zelfstandig Vlaanderen”.

Even later hoorde ik diezelfde Dewinter in het nieuws zeggen : anderlandse meisjes, die een hoofdoek dragen, vragen daardoor om te worden uitgewezen. Ik vroeg hem toen wat zijn echt gezicht was : dat van de IJzerbedevaart of dat van het tv-nieuws ? Hij antwoordde : dat van allebei.

Zo schreven wij “heilzaam” met elkaar verder. Vorig jaar, alsof ik het moorddadig gebeuren van dit jaar in Antwerpen toen al voorvoelde, had ik hem gevraagd : zich misdragende mensen zet gij wel uit uw partij, maar voor welke partij blijven die misdadigers stemmen ? Op die brief is hij tot nog toe het antwoord schuldig gebleven.

Ik zet nu al mijn brieven naar Dewinter op mijn weblog. Hopelijk kan ik daardoor aantonen, dat je wel met mensen met een verkoudheid kan blijven spreken zonder noodzakelijk die valling van hen over te krijgen.

Luc Versteylen

Helaba

17 juni 1982

'remise du "cerf d'or" à ham-sur-meuse'

'le dernier lauréat est un prêtre anversois: luc versteylen

qui a obtenu - grâce à une grève de la faim - la révision

d'un contrat immobilier qui aurait entrainé l'expropriation

d'un grand nombre de personnes agés' *

le peuple *

@

15 juni 1982

'boterbloemen' *

niemand vraagt je vanwaar je komt * waarom je komt * hoelang je blijft * wat je achternaam is * waar je verder naartoe gaat * het liefst spreken de tijdelijke bewoners van deze oase van rust & natuurlijkheid elkaar aan bij de voornaam * in viersel in de oude brouwerij is het een vertrouwd beeld dat iemand uitgewuifd wordt met bloemen * de bloemen van de dag van de tuin of de slootkant * vandaag was ik er de toevallige getuige van dat een meisje vertrok met een tuiltje boterbloemen in de hand * waarschijnlijk had pater luc versteylen haar dat ruikertje gegeven * het meisje vertrok te voet * de andere kostgangers wuifden haar na met goudranonkeltjes * nooit ben ik de boterbloemen zo dankbaar geweest dat ze er waren * met dure rozen zou het hele vertoon langs de weg me goedkoop overgekomen zijn * nu ontroerde het me tot & met * in deze tijd moet het voor vele jongeren een geruststelling zijn te weten dat ze altijd ergens terecht kunnen waar mensen het nog met boterbloemen durven zeggen

dat ze echt om je geven' *

robin hannelore

de standaard

@

14 juni 2006

op bus 23 wordt rond 4 uur 's namiddags

talys-bestuurder guido demoor (54) doodgeslagen

omdat hij zes ruziende marokkaanse jongeren

tot rust aanmaande *

@

13 juni 1985

'de eerste menselijke revolutie in vlaanderen?'

'niemand neemt het voor de voetganger & de fietser op * behalve enkele duistere actiegroepen zoals de groene fietsers * duister omdat ze geen duidelijk gezicht * geen leider * geen secretariaat hebben * om hun gebrek aan structuur worden ze dan ook uitgelachen maar ook gevreesd * om de actievoerders * verspreid over het hele land & van alle leeftijden & beroepen * te beschermen * werd afgesproken dat luc versteylen voor elke actie ( ook voor die waaraan hij zelf niet had deelgenomen ) verantwoordelijk zou zijn * na een twintigtal acties werd hij aangeklaagd & veroordeeld tot een boete van zesduizend frank * die weigerde hij te betalen & op negentien december ging hij voor dertig dagen de gevangenis in' *

dk 200405 *

12 juni 1982

'hetze tegen versteylen'

'ik neem met verbijstering kennis van de hetze in sommige

scholen van oost-vlaanderen tegen de geschriften van luc

versteylen * ik begrijp dat niet * ikzelf en mijn kinderen hebben

er altijd veel plezier aan beleefd & er moed door gekregen *

als soms een van mijn huisgenoten bij het lezen van een

boek hardop in een lach schoot wisten we allemaal dat hij `

iets van versteylen aan het lezen was * als hij er stil van

werd ook * wie kan zich door zo'n boeken bedreigd voelen ?' *

de standaard * lezersbrief henriette vermeersch blankenberge *

@

'versteylen gelooft teveel'

jezuïetenbeoordeling van nieuwe boek

' ga in vrede ' * beoordelaar twijfelt zelf aan zekerheid derde leven *

@

11 juni

---toen---

11 juni 1982

bezoekers van 'de kroon' * door ons 'kroongetuigen' genoemd *

vragen zich af waarom er aan de overkant zelfs op hete zomerdagen

rook uit de schouw van het bakhuis komt * hespen roken? ouderwets

wassen? in feite gaat het om het al dan niet symbolisch vuur dat er

winterzomer in de open haard gaande wordt gehouden * robin

hannelore schrijft er een stukje in 'de standaard' over "die dikke pater met zijn sigaar in de mond voor de poort van de brouwerij"*

11 juni

Wissant, woensdag 11 juni 2008

7u28

* Hoogwater

* Volle zon

* Engeland zichtbaar

11u13

Bedenking 1 bij de onaffe Boodschap

* Je ging met Mieke naar de woendagmarkt.

Je kwam voorbij de stand van de Getuigen van Jehowa.
Je hoorde de toegewijde dame zeggen, terwijl ze je een bijbel voorhield : hier meneer, de Blijde Boodschap

& je kon je niet inhouden van te zeggen : nee bedankt, mevrouw, ik ben nog altijd bezig van ze mee verder te schrijven.

@

Bedenking 2 bij een onaffe Boodschap

* Tussen de verdere kraampjes in de zon

* Mieke kocht net bij de spullen een trui & een tafelkeed

Je vond wat je daarnet tegen die goedbedoelende dame gezegd ha overdreven en bovendien niet juist. De Bijbel is wél af, net zoal de Koran af is.

Maar we hebben als verkondigers van die deelsgelijke boodschap wel de roeping om haar naar onze tijd te vertalen. We horen hetzelfde als toen te zeggen maar met nieuwere woorden & andere beelden & je dacht aan die vooruitstreevende moslims die ons bij een samen-godsdienstige viering zegden, niet meer "Wij zijn allebei zonen van Abraham" maar die dierven zeggen " Wij zijn allebei kinderen van Abraham én Sarah".

Als dat geen blijmakende hedendaagse vertaling is van de oude eenzelfde waarheid.

Ha ja hé ? hoorde je Mieke zeggen : uit een vader alleen heb ik nog nooit een kind weten geboren worden.

---toen---

10 juni 1944

landing in normandië

uitmoording door de duitsers van het dorpje oradour

@

zaterdag 10 juni 2000

'liefst geen kerkscheuring'

'iedere mogelijke onenigheid is niet alleen ongepast maar ook onvriendelijk' aldus de priesters bosmans versteylen en mennen die onlangs nog bemiddelden tussen de geschorste priester borremans en kardinaal danneels * zowel de grote kerkgeschiedenis als onze eigen persoonlijke ervaring tonen aan dat ook binnen de bestaande structuren * zij het dan ook moeizaam en vaak ontmoedigend * vernieuwing en overeenstemming mogelijk zijn' *

gazet van antwerpen p 3

jos vranckx

@

zaterdag 19 juni 2000

'scheuring in kerk vermijden'

'de oprichting van vzw synodale katholieken van belgië die de democratische basiskerk wil ondersteunen trekt rimpels in de kerkvijver * in een gezamenlijke mededeling zeggen de priesters luc versteylen phil bosmans en guy mennen dat ze het initiatief ongepast en onvriendelijk vinden * 'we hebben de ervaring dat binnen de bestaande structuren vernieuwing mogelijk is maar je moet geduld hebben * de kerk is als een processie: ze roepen achteraan altijd dat ze van voren veel te vlug gaan * de voorlopers moeten af en toe achterom kijken en de laatsten moeten soms wat sneller gaan * ik vrees dat deze vzw de verwarring in de kerk nog groter maakt * en de ontreddering is al zo groot * vernieuwing moet gebeuren in verscheidenheid

niet in verschil''

de standaard p 5

dominique minten

@

zaterdag 10 juni 2006

"bruggenbouwer mdaouchi versterkt cd&v"

"ik ben belg, overtuigd moslim & ik hou van antwerpen

& belgië * de keuze voor cd&v lag voor de hand vanwege

de christelijke waarden * een van de eerste mensen die positief

reageerden is priester luc versteylen * zelf zet hij niet de stap

naar cd&v alhoewel hij daar in borgerhout voor werd gevraagd *

"omdat een priester er voor alle mensen moet zijn" "

gazet van antwerpen

@

"cd&v-kandidaat krijgt steun van pater versteylen"

"pater luc versteylen steunt opvallend de kandidatuur van saïd mdaouchi *...* leo tindemans weet ooit de teloorgang van de toenmalige cvp aan pater luc versteylen * dat diezelfde versteylen gisteren cd&v-kandidaat mdaouchi kwam steunen is dan ook vrij merkwaardig * versteylen banadrukte meteen dat hij zelf groen blijft maar als vriend mdaouchi een hart onder de riem kwam steken *

het laatste nieuws

@

"samen landen"

"pater luc versteylen lanceert alweer een nieuwe term * hij wil het "vreemdstammige" woord allochtoon voortaan vervangen door samenlander * versteylen pleit ervoor om het woord allochtoon enkel nog te gebruiken voor iemand van vreemde oorsprong die zich hier niet wil aanpassen * versteylens bekendste taalkundige vondst is de diepste draai * het woord seks neemt hij liever niet in de mond"

de standaard

kreten & gefluister

het laatste nieuws

gazet van antwerpen

@

Wissant, dinsdag 10 juni 2008

* Terras

* Net terug van Cap Blanc Nez


Dinsdag 10 juni 2008

06u22

* Een halfuur na hoogwater (5u39) opgestaan

* Stralende & dus veelbelovende zonneschijn over het strand

* Vierenzestigste verjaardag van landing in Normandië

* Vierenzestigste verjaardag van uitmoording dorpje Ouradour

* Voor één keer niet eerst brieven geschreven & tekening gemaakt

* Gisteravond heeft Patrick als eerste mijn "Verbaasde Bogen" gelezen

* Benieuwd naar zijn reactie

Bedenking 1 bij een Borrel & een Kopje Thee

Je las in je eigen geschiedenis dat je precies twee jaar geleden je moslim-vriend Saïd gesteund had in zijn toetreding tot de christelijke partij. Je deed dat samen op een persconferentie in "Den Engel" op de Grote Markt, hij naar behoren bij een kopje thee & jij bij een borrel

& je dacht : moeten we dat in ons veelzijdig & breeddenkend Antwerpen niet meer & meer openlijk te zien geven : twee mensen van verschillende geloofsgemeenschappen - hij van een toenemende & jij, dat moeten we tochtoegeven hé ? van een afnemende - die toch met elkaar overeenstemmen onder al hun verschillen heen ?

Bedenking 2 bij een Borrel & een Kopje Thee

Je was benieuwd naar zijn beoordeling bij je thuiskomst. Zowel jij als jij vinden al jaren dat verstandhouding & overeenstemming tussen onze beide godsdiensten alleen maar kan, niet door er een mengelmoes & een allegaartje van te maken door van ieder het beste over te nemen maar door nog diepere trouw van ieder aan zijn eigenheden

& je dacht terug aan "Den Engel" : daar hebben Saïd & jij onze borrel & ons kopje thee toch ook niet in elkaar overgegoten ?

@

9 juni

---toen---

9 juni 1982

'kreeg agalev-pater luk versteylen spreekverbod?'

'de lange weg naar de waarheid'

'begin juni melden de kranten dat versteylen spreekverbod heeft gekregen in het katholiek onderwijs * woensdagavond 2 juni wordt dat

meteen ontkend in het televisiejournaal door vicaris-generaal

de langhe * wie liegt ? * inspecteur bogaert : er was een brief *

hij werd voorgelezen door mijn geestelijke collega copers &

door inspecteur windey in naam van vicaris generaal de langhe *

eerwaarde heer copers bevestigt dat hij een brief heeft voorgelezen

over pater versteylen * over de inhoud wil hij niets meedelen * ... *

eerwaarde heer windey is moeilijk bereikbaar * op zijn kantoor

komt hij slechts "onregelmatig" * na eindeloze telefoons : ik wens

daar niet op in te gaan' * ... * vicaris-generaal georges de lange :

het is zo dat pater versteylen geen spreekverbod heeft gekregen * ... *

dat spreekverbod is een kwakkel * ... * van bepaalde zijde zijn er

wel bedenkingen geweest over de inhoud van bepaalde conferenties

die hij gegeven heeft * hoofdzakelijk over seksuele voorlichting *... *

er is alleen een persoonlijke stellingname geweest van mensen

die meenden hun verantwoordelijkheid te moeten nemen * en

daarmee is dit af * dank u wel' *

de zwijger

@

---nu---

Wissant, maandag 9 juni 2008

20u23

Bedenking 1 bij welke Boodschap ?

Je zag een dozijn tien-twaalfjarigen op hun trotinnet over de dijk om ter hardst jagen & rotsen

& je dacht : slim van die juffrouw om ze nu eerst nog een half uurtje af te jagen. Dan vallen ze straks meteen in slaap.

Maar was het nu door het onder ogen krijgen van jongens van die leeftijd & door het bezig zijn met je boek ? Ineens vroeg jij je af : wat krijgen jongens & meisjesvan die leeftijd mee als boodschap bij het krijgen van hun moment ?

Bedenking 2 bij welke Boodschap ?

Je dacht terug aan de les die je daarover telkenjare aan je veertienjarigen gaf. Er is geen enkele jongen van veertien die op de speelplaats een andere jongen op de schouder tikt en vraagt : mag ik even uw aandacht ? Is bij u de puberteit al ingetreden ? Dus moesten mijn leerlingen onder de les nederlands zoeken naar een beter eigen woord om het lichamelijk beëindigd worden van de kindertijd uit te drukken. Je spreekt over het einde van de zestiger jaren, de volle brutale Jan Cremer-periode. Meer dan ooit nodig om je jongens vlaamsere woorden te laten zoeken. Ze vonden het gevraagde woord meteen & schreven het in grote letters op het bord :

moment

Je vond dat zelf als leraar een mooi woord. Wel vervelend voor de leraar van het lesuur daarop wanneer die zei : let eens een momentje op. Dan had heel die klas natuurlijk grote lol.

In de les geschiedenis had de leraar het over "keerpunten". Ook Europa hed zijn moment : de ontdekking van Amerika, de uitvinding van de boekdrukkunst & het buskruit...

In een buitenboordles achteraf mochten ze met enkele vrijwilligers al schrijvesprekend naar de omschrijving van dat wonderwoord "moment" zoeken. Het resultaat van dat zoeken staat nu in hun Agalevsicon. "Moment van het meisje" : de eerste vernieuwing van de schoot. "Moment van de jongen" : wanneer hij voor het eerst zaligheid uit zijn sterkte voelt of doet opwellen

& je dacht : wanneer het ter sprake brengen van de moment zelfs bij onze vlaamse niet-moslims zo moeilijk is & zoveel behoedzaamheid vergt, wat moet het dan zijn bij onze vlaamse wél-moslims ?

@

Bedenking 3 bij welke Boodschap ?

Je zag hier op den dijk een klas van vijftien-zestienjarigen. Aan hun luidruchtige uitgelatenheid hoorde je dat het vlamingen waren. Ze kwamen uit Sint-Norbertus in Antwerpen.

Je hoorde hun leraar je aan hen voorstellen. Plots stilgevallen keken ze samengedrumd grootogig toe. Je zag hun ogen vanaan je gezicht tot aan je sandalen op & neer gaan. Hun leraar zei dat je vroeger op scholen over het leven kwam spreken. Je legde hen kort uit wat ik dan zoal als verhalen vertelde, want, zo vroeg je, wat kregen jullie, jongens, op jullie twaalf-veertien aan boodschap mee ? Vooral jullie moslim-jongens ? Ik ben moslim, verklaarde een jongen fier. En wat kreeg jij als boodschap mee ? "Trek nu maar d'straat op", zei hij

& je dacht : had ik weer geen triestig gelijk ? En wordt het niet de hoogste tijd daaraan wat te doen ?

Bedenking 1 bij hoe de Moment gevierd ?

Je vroeg je je niet alleen af : hoe krijg je aan twaalf-veertienjarigen hun moment gezégd maar ook : hoe viér je die ? Katholieke jongens & meiskjes krijgen hun vormsel & plechtige communie, joodse hun Mar Mitchwah ( de jongens worden dan Zonen van de Wet ), vrijzinnigen hun Lenteviering. Maar wat krijgen moslim-jongens - meisjes bij hun overgang van kindertijd naar jeugd ? Bij welk feest krijgen zij welke boodschap mee ? Je hebt je dat al langer afgevraagd

& je dacht : meisjes allicht die van hun komend moederschap, maar de jongens ?

@

Bedenking bij Pannenkoeken bakken

Je dacht terug aan die Limburgse school van zowat dertig jaar geleden. Het was een echt mannengeheel. De enige vrouwen in huis waren de drie vrouwen in de keuken. De school moest gemengd worden. De directeur Het eerstvolgend nieuwe schooljaar kwamen twaalf meisjes van twaalf de schoolpoort onderdoor. De directeur had gedacht dat met het aanpassen van het sanitair het klusje wel geklaard zou zijn maar o wee. Op zekere dag gebeurt er iets met een van de meisjess wat met een meisje van twaalf al wel vaker gebeurt. Ze kreeg haar moment. Slecht voorbereid als ze was raakt ze in paniek en holt de klas uit naar de enige plaats waar er nog vrouwen zijn : de keuken. De drie vrouwen kalmeren het meisje, nemen de nodige vrouwelijke maatregelen en...beginnen pannenkoeken te bakken. Het meisje verwonderd. Ja, zeiden de

vrouwen : nu zijn we met vier vrouwen. Dat moeten we toch vieren hé ?

Na anderhalf uur komt het meisje stralend terug in de klas, de meelsuiker nog rond haar mond. Waar wàs je naartoe ? vroegen de klaskameraden. Ja, antwoordde zij : er is iets met mij gebeurd & ze hebben dat gevierd in de keuken. Hé, zei een van de andere meisjes, bij mij is dat vorige week ook gebeurd & dat is helemaal niet gevierd. Ja, zei het eerste meisje : je moet wel even de keuken verwittigen...

Sindsdien is "pannenkoeken bakken" dé uitdrukking om te beduiden dat het zover met je is. Niet enkel voor meisjes, want daar moéten de ouders hun moment wel te weten komen, maar voor jongens is dat heel zelden meteen het geval.

Weer vroeg je je af : ls het met vlaamse niet-moslilmse jongens al zo moeilijk is opm hun moment gevierd te kjrijgen, hoe nog veel moeilijker moet het dan met vlaamse wél-moslims zijn ?

Zie je al een moslim-jongen van veertien 's morgens naar beneden komen & zeggen : bak maar pannenkoeken voor mij moeke, 't is zover met mij.

@

Bedenking bij over de Brug komen

Jongens & meisjes die hun moment in Viersel komen laten vieren doen dat op een daadwerkelijke manier : door over de brug te komen. Met die brug wordt de houten hangbrug over de middengracht bedoeld. De kinderen staan aan de noorderkant ervan. De jeugdigen en volwassenen aan de zuiderkant. Plank voor plank neemt de jongen of het meisje bewust afscheid van de kindertijd & betreedt al even bewust de jeugd.

Eens onder blij handgeklap de brug overgekomen krijgt een meisje een bloemenkroontje op het hoofd, een jongen een bloemenkrans om de hals.

Dan volgt de jeugdzegen over ogen, oren, mond, handen, voeten, heel het nieuwe liefdesgerede lichaam naar de komende ontdekkende & verkennende jaren toe. Tenslotte wordt de pas-gezegende feestelijk in de draagstoel de tuin rondgedragen

& je dacht : moslim-jongens & - meisjes zie je de eerste eeuwen nog niett komen plonzen en zonnetafelen in Viersel, maar is het zo uitgesloten & ondenkbaar dat er een van de volgende jaren een moslimkind, door over onze brug te komen & onze zegen te ontvangen, zou komen afscheid nemen van de kindertijd & bewust de jeugd komen betreden ?

Wat zullen we dàt meisje of dié jongen gekroond of omkranst feestelijk onze tuin ronddragen als weer een nieuw doenbaar voorbeeld van toenadering tussen onze twee godsdiensten.

@

Wissant, maandag 9 juni 2008

5u12

* Je haalt ondanks de vacantie weer je gewone opstaansuur

* Net een halfuur geleden was het hoogwater

* Het ziet er zonnig uit boven de zee

Bedenking 1 bij het Paradijsboek

Je merkt bij het dagelijks intikken van je persoonlijke geschiedenis dat het rond deze tijd een kwart-eeuw geleden is dat in de media al die herrie van woord & wederwoord ontstond over het zogezegde maar niettemin echt-gezegde spreekverbod dat je in het bisdom Oost-Vlaanderen gekregen had. Net gisteravond had je het idee opgevat het Paradijsboek aan de Moslim-Executieve voor te leggen

& je dacht : wat wil je een goedkeuring door een andere godsdienst verwachten terwijl je nog geen kwart-eeuw geleden nog door je eigen godsdienst zo bestreden werd ?

@

Bedenking 2 bij het Paradijsboek

Je moest hierbij terugdenken aan dat andere verkondigingsverbod: dat van het Paradijsboek. Na je gedwongen "vrijwillig ontslag" als leraar op Xaverius hadden je collega's aan de oversten gevraagd : als hij als leraar niet meer voldoet : laat hem dan tenminste als priester op de school. Ook zij waren overtuigd van het terechte van de boodschap. Je bundelde alle 24 lessen, waarvoor je was ontslagen, tot een boek & heette dat "De Paradijs Ervaring" met als ondertitel dat wat ik mijn leerlingen altijd al had proberen bij te brengen : "Leren Leven tussen Kramp & Schending". Je eigen eerste versie moest je al meteen terugtrekken op bevel van je provinciaal. Een medebroeder, ook overuigd van de boodschap erdoor gebracht, bood zich als mede-auteur aan. Hij zou alle bezwaren verzamelen, die ouders mogelijk zouden kunnen opperen, en jij zou die ouders dan van antwoord dienen. Zo ontstond de tweede versie, die wél mocht uitgegeven worden. Jezuïeten, die een boek uitgeven, moeten daarvoor een "Nihil Obstat" krijgen, wat vertaald wil zeggen "Geen Bezwaar". ( Grapjassen beweren dat oudere jezuïeten genoegen moeten nemen met een "Nihil Prostat". Niks van waar ).

Maar niet alle ouders gingen met de nieuwe, plaatselijk goedgekeurde versie akkoord. Vooral de "Verontruste Ouders" niet. Zij stuurden het Paradijsboek dan ook naar Rome, naar de Generaal, de nederlander Kolvenbach. Op de curie, het hoofdkwartiervan de jezuïeten, woonde ook een medebroeder-jaargenoot. Op zeker ogenblik, zo vertelde hij jaren later, kwam een gexhrokken generaal mijn kamer binnen & toonde de 'naakt'tekeningen van het boek. "Dat kan toch niet dat zo'n boek door twee medebroeders wordt uitgegeven" ? "Gun hen de tijd, antwoordde de medebroeder, die je goed kende & vertrouwde : de tijd zal hen glijk geven". Zo werd het Paradijsboek uiteindelijk zelfs door Rome goedgekeurd

maar je dacht : onze vlaamse moslims hebben wel geen romeins centraal gezag, maar wel een brussels.

Benieuwd naar wat vandaar de reactie gaat zijn. Zullen ook daar geschrokken deuren worden opengedaan ? Laat ons, in naam van hun jongens & meisjes, hopen van niet.

8 juni

---toen---

8 juni 1982

* sonnet spontaan gemaakt bij de aanhoudende geruchten

over de geplande afbraak van de middenstatie van antwerpen

door de nationale maatschappij der belgische spoorwegen

bij de voorgenomen afbraak

van het centraal station

hoe wreed moet het de stadsgenoot niet schrijnen

dit troosteloos vertoon van ons centraal station

experten zagen hier en daar een barst verschijnen

en de minister zei dat een herstel niet kon

verwaarlozing ten gronde hopeloos verkwijnen

van ons zo diepvertrouwde stadsbastion

want alweer meer begaan met auto's dan met treinen

was het de sterke die het op de zwakke won

het zijn jouw muren niet profane katedraal

waarvan de bogen barsten & de voegen scheuren

maar die van het verkeerd beleid dat eens te meer

weerbarstig geen gehoor gaf aan ons arm verhaal

meer dan die stenen : heren die dit liet gebeuren

komt uwe minachting op onze hoofden neer

@

---nu---

Audresselles - Auderzele, 8 juni 2008

16u55

* Net op rommelmarkt voor 10 euro een dissel van 200 jaar oud gekocht

* Met Mieke de stenen trap naar het strand afgedaald

* Net een halfuur geleden : om 16u25 was het hoogwater

* Samen met het hoogwater was de zon erdoor gekomen

* Dit strand bestaat meer uit afgesleten plat-ronde rotsen dan uit zand

* In de verte zie je zuidwaarts het fort van Vauban in Ambleteuse

Ineens tussen twee platte rotsen het plan opgevat

om het Paradijsboek ter beoordeling op te sturen

naar de moslim-executieve.

@

Wissant, 8 juni 2008

20u45

* In het zonnetje op het terras

* Je zag alle voorbijgangers blij zijn met eindelijk weer zon

Bedenking 1 bij de Tijd van Toen

Je was volop bezig met je boekje over heilzame verwesterlijking van moslims. Vooral over hun mogelijk-geleidelijke overgang van vruchtbaarheidsmoraal naar tederheidsmoraal

maar je dacht : wat heb je in je eigen godsdienst geen last en heftige tegenstand gehad, vooral van katholieke zijde, bij de lessen & spreekbeurten die je daarover gaf & de boeken die je daarover schreef ?

@

Bedenking 2 bij de Tijd van Toen

Je dacht terug aan je eigen kindertijd & jeugd waarin je nog helemaal in de vruchtbaarheidsmoraal werd opgevoed : alle klederloosheid was letterlijk uit den boze, hemelen heette toen nog masturbatie & was doodzonde, alle klederloze belevingen heetten toen nog seks & waren ten allen prijze te mijden, tederheidbelevingen tussen geliefden - ze kenden er toen nog maar één : innig zijn - heetten toen nog voorhuwelijkse betrekkingen & waren verboden enz. enz.

& je dacht : wat een geluk dat je deze moraal als kind is bespaard gebleven. In de vennen op de heide achter het steenfabriek van je grootvader dacht je er als kinderen-niet aan het toenmalige nog uitvoerige zwemkostuum aan te trekken dat je van thuis had meegekregen. Welvoeglijkheidshalve doopte je het wel even in het water ter mogelijke rechtvaardiging bij thuiskomst. Pas toen je paters van het college in de kleiput zag komen zwemmen en hoe die een kruisteken maakten voor ze zich te water lieten - ze hadden zo'n uitvoerige zware zwarte badpakken over hun witte leden aan dat wij kinderen dachten : als ze dààrmee gaan zwemmen komen ze nooit meer boven - pas toen ben je als tienjarige je 'naakt zwemmen' als een zonde gaan biechten.

Je was ineens van paradijskind kind van de verbodsmoraal geworden.

@

Bedenking 3 bij de Tijd van Toen

Je hoort elke keer dat ze in Viersel komen je beide broers zeggen : je hebt hier heel onze kindertijd herschapen

& je dacht : ze hebben nog gelijk ook. De vijver, de onderaardse gang, de tempelboom : de herschepping van de grootouderlijke tuin van moederszijde : den Dulft van Bornhem. De zavelpunt waar zo vaak in geplonsd wordt : de herschepping van grootouderlijke vennen & kleiputten van vaderszijde : het steenfabriek van Beerse

& je dacht verder : heb je toen in '70 die leerlingen van je klas, die je voor het eerst bij volle maan liet gaan zwemmen in het Netekanaal 'alleen gekleed met het licht van de maan' niet teruggebracht naar je eigen paradijs als kind ?

&je dacht nog verder : moeten ook moslim-jongens & -meisjes niet worden (terug?)gebracht naar dat paradijs van de gunnende moraal ?

De Verhalen van duizend & een Nacht komen toch ook uit het oosten ?

@

Wissant, zondag 8 juni 2008

* Blij dat het al niet meer motregent zoals gisteren

Bedenking 1 bij Moslims & Gelijklievendheid

Vruchtbaarheidsbeschaving of Tederheidsbeschaving ?

Je moest ineens weer denken aan de Spitsboogles uit het Paradijsboek, die je gaf op scholen waar ook veel moslims zaten. In die les wordt geleerd dat het wetenschappelijk is vastgesteld ( Kinsey-rapport) dat drie op honderd van de meisjes later vrouwen worden die alleen of vooral van vrouwen kunnen houden en vijf op honderd van alle jongens later mannen worden, die alleen of vooral van mannen kunnen houden, die dus gelijklievend of beiderlievend zijn

& je vroeg je af : hoe moeten die moslim-meisjes en -jongens zich voelen

wanneer zij zich zo weten worden ?En hoe hun ouders en godsdienstige leiders erop reageren ?Voelen die zich niet tot de ondraaglijkste geheimhouderij & verborgenheid gedoemd ?

In een vruchtbaarheidskultuur ( zoals die ook vroeger bij ons in het westen overheerste ) is er immers maar één lichaamsbeleving mogelijk en dus toegestaan : die tussen een mannenlichaam en een vrouwenlichaam met het oog op kinderen. In een tederheidskultuur, zoals die al in de vroegste tijden bestond en de laatste tijd ook in het westen werd herontdekt, is lichaamsbeleving, zelfs de meest-innige, ook mogelijk tussen mensen met hetzelfde lichaam en van ongeveer dezelfde leeftijd.

Zou de verdere verwesterlijking van de islam er niet in kunnen bestaan dat er ook voor gelijklievende moslims liefdevol plaats wordt

ingeruimd ?En dat op scholen meisjes en jongens, die zich zo geaard voelen worden, op tijd geleerd wordt met die geaardheid om te gaan ?

@

Bedenking 2 bij Moslims & Gelijklievendheid

Hoe weet je of je het bent ?

Je dacht verder na over het bovenstaande, vooral over dat laatste : al vroeg leren omgaan met je gelijklievende geaardheid na ze te hebben leren aanvaarden. Ook bij niet-moslims rijst die moeilijkheid.Wanneer weet je zeker dat je gelijklievend bent ?

Je dacht terug aan je al eerder-geopperd bezwaar tegen Holebi-kampen voor zestienjarigen. Worden jongens en meisjes daardoor niet uitgenodigd zich te vroeg te "outen" ?En worden ze zo niet te vroeg in een bepaald en bovenal beperkt leefpatroon gedwongen ?

& je dacht : op je twintigste kan je zeker weten dat je het op je zestien al was maar op je zestiende kan je nog niet zeker weten dat je het op je twintigste zal zijn.

@

om in een vruchtbaarheidskultuur

een kind te maken

moet je met twee verschillende lichamen zijn

:

een gevend & een ontvangend

om in een tederheidskultuur

lief te zijn voor elkaar

mag je met mekaars gelijk welk

- ook gelijk -

lichaam zijn

Wissant, zondag 8 juni 2008

6u45

* Er hangt mist over de zee

Bedenking bij de Teraardebestelling van een Moslimkindje

Niet scheiden wie God vererenigd heeft

Je dacht terug aan die keer dat je samen met de imam op Schoonselhof een moslimkindje te begraven kreeg.

Het was nog maar enkele maanden oud.

De moeder was een bekeerde Vlaamse, de vader een Nigeriaanse moslim. Op verzoek van de moeder maakte ik de begrafenis mee & ondervond voor het eerst hoe verschillend bij moslims en christenen het verwerken van verdriet is.

Ook hoe heel anders ouders het verlies van hun kind verwerken.

Vanaf de dood van zijn kindje had de vader het ouderlijk huis verlaten om bij vrienden te gaan verblijven.

Aan de ingang van de begraafplaats stond een wit kistje gereed maa dat zou niet dienen.

De imam zei : "God heeft u dit kind gegeven. God heeft u dit kind ontnomen. Inch Allah".

Je hoorde ook iemand anders zeggen : "Elke traan van verdriet om het verlies van uw kind is een belediging voor God".

Toen kreeg je het woord.

Je wachtte tot het lichaampje uit de wagen was gehaald.

Het was gewikkeld in een wit lijnwaad, met het gezichtje zichtbaar.

Het werd niet in het kistje gelegd.

De vader nam het onbewogen in zijn armen.

Toen deed je het Verhaal van de drie Levens, waar ook de imam aandachtig naar luisterde.

Allicht hoorde hij het voor de eerste keer ?

Toen ging het in stoet, de mannen eerst, de moeder en de vrouwen volgden, naar het stukje Schoonselhof voorbehouden aan moslimkindjes. Het grafje was daar uitgegraven.

Heel eerbiedig legde de vader zijn kindje erin.

De imam zegde of deed niets meer maar vond alles goed wat je deed.

Wat je wel vreemd vond was dat de moeder en de andere vrouwen gesluierd op een afstand stonden.

Of je hen niet naderbij mocht vragen ? Ja, dat vond de vader goed.

Zo stond iedereen rond het grafje.

Toen sprak je dan maar onze gewone zegen uit :

"Ik zegen je vorige oogjes kindje,

opdat je met je nieuwe ogen ons nog liever zou mogen zien

dan je ooit in je vorig leven al beginnen doen zijt".

Zoook zijn oortjes, mondje, handjes, voetjes, heel zijn vorig lichaampje.

Dan gaf je een handvol aarde, eerst aan de moeder, dan pas aan de vader, om het over het lichaampje te doen neerkomen. Ook aan de imam en al de andere aanwezigen reikte je een handvol aarde, waarmee ook zij letterlijk het kindje 'ter aarde bestelden'

& je dacht : zelden heb ik zo'n verrijkende overeenstemming

tussen twee godsdiensten meegemaakt

als bij deze moslim-christelijke ter aarde bestelling

op ons beider Schoonselhof.

Wij leerden van de moslims hun ingetogen begraven,

zij leerden allicht van ons dat je, vooral bij het begraven van hun kind,

"niet mag scheiden wie God verenigd heeft"

@

7 juni

---toen---

woensdag 7 juni 2000

vraaggesprek met 'le swaar'

'versteylen blijft erbij dat agalev de sleutel in handen had om de beslissing over doel te verhinderen * "agalev had een regeringscrisis moeten uitlokken * zonder haar is er immers geen meerderheid meer * de partij heeft echter toegegeven * dat is haar verantwoordelijkheid * de agalev-ministers hadden daarop ontslag moeten nemen * ... * je moet niet aan de macht zijn om macht te hebben * onze mooiste overwinningen werden behaald vanuit de oppositie *

't pallieterke

@

borgerhout 7 juni 1972

verslag van vierde raad van beheer

bij vera in borgerhout

stichting viersel krijgt van weldoenster renteloze lening van 1.000.000 voor vijf jaar * ( enige tijd later plots teruggetrokken wegens oneens zijn met de leefwijze van de brouwerij ) * dagindeling: van 6 tot 9 ontbijt * huishoudelijk werk vanaf 9 uur * alaam wordt opgeruimd van 5 tot 6 uur * wie gaat wandelen deelt dit mee & moet voor 10 uur terug binnen zijn * er wordt niet gerookt buiten de eetkelder * als er buiten gegeten wordt kan er ook aan tafel gerookt worden * sanitair wordt verbeterd * staf van de frituur aan de overkant zal aalput komen steken

@

---nu---

Wissant Marktplein, zaterdag 7 juni 2008

15u55

* Aan de kerk is net een hoogstaande bruiloftsmis afgelopen

* Het bruidspaar is net onder welgekleed gejuich

per luid-toeterende old-timer vertrokken

Bedenking bij een mee over de Grens genomen Wonderwoord

Je kwam met Mieke voorbij het terrasje van "Chez Nicole".
Je zag vijf motorrijders zitten, waarvan je de glimmende motoren tegen de kerk had zien staan.

Je zei : goeie middag & zei antwoordden verbaasd : hé, zijn jullie ook Vlamingen ? Het verbaasde ons dat ze van Vlamingen spraken. Ze kwamen dan ook uit Zeeuws-Vlaanderen. Dus ze voelden zich dan terecht ook zo.

Je werd op een glaasje wijn & Mieke op een theetje getracteerd & er ontspon zich een gesprek. Dat ging op zeker ogenblik over ons verschillend taalgebruik . Of je daar een voorbeeld van kon geven ? Ja, zei je, wij zeggen eerder "innig zijn" dan "neuken" & "voorbarig overleden" dan "doodgeboren". Hé, zei een van de vijf, zichtbaar ontroerd : dat woord neem ik mee over de grens. Een buurkindje van mij is net "doodgeboren". Wat is dit een veel mooier woord

& je dacht aan wat je al zo vaak had ondervonden :

wij zijn twee dezelfde volkeren

gescheiden door dezelfde taal

@

Wissant, zaterdag 7 juni 2008

05u12

Bedenking 1 bij Moslims in Viersel

Je schreef een brief naar Rik en Naïma uit Ledegem. Ze hadden drie jaar geleden in Viersel op het Lenteberaad de "Groene Graal" gekregen voor hun minzame overeenstemming tussen christenen en moslims. Ondanks naamloze doodsbedreigingen had Rik geweigerd om Naïma te ontslaan omdat zij een hoofddoek droeg op het werk

& je dacht : als wij nu op 1 mei volgend jaar eens alle moslims uitnodigen, die al in Viersel geweest zijn of die het willen leren kennen ?

@

Bedenking 2 bij Moslims in Viersel

Je dacht verder na en je bedacht dat sommige geplogenheden in Viersel allerminst stroken met moslimopvattingen en andere dan weer wonderlijk wel. De gestrenge scheiding tussen de was- en slaapplaatsen van mannen en vrouwen bijvoorbeeld. Meisjes en vrouwen wassen en verzorgen zich heel anders dan jongens en mannen. Ze nemen er ook meer hun tijd voor.

Meisjes en vrouwen die hun daagskes hebben krijgen van de jongens warm water gestookt voor een met rozenblaadjes bestrooid badje in de koestal waar ze met de versierde draagstoel naartoe worden gebracht. Scheiding van mannen en vrouwen is dus iets heel natuurlijks wat in Viersel dan ook heel natuurlijk geëerbiedigd wordt.

Je dacht evenwel : wat gaan moslims denken van het plonzen en het zonnetafelen ? Elke avond wordt er gescheiden "gestroeld", in de buitenwereld "doesjen" geheten. Wanneer je bloot bent hoor je met mannen of vrouwen onder elkaar te zijn.

Maar om de drie uur wordt er in Viersel winter zomer ook "geplonsd". Jongens en meisjes, mannen en vrouwen springen dan de zavelput in, alleen gekleed met de zon en het water. Is het mooi weer, dan gaan ze daarna in volledige stilte op de zonnetafel liggen, als lagen ze helemaal alleen op de top van een berg, met enkel de hemel boven zich. Ze voelen zich dan helemaal niet bloot maar vrij. Dat heet dan ook een paradijservaring

& je dacht : hoe staan moslims daartegenover ? De enkele keren dat we moslimgezinnen in huis hadden werd er uit eerbied voor hen niet geplonsd of gezonnetafeld

maar je dacht wel : zouden ook zij, vooral hun kinderen en hun jongeren éigenlijk geen zin hebben om ook eens mee "weer eerstelingen in het paradijs" te mogen zijn ?

Zou dat ook geen mooie verwesterlijking van de islam zijn ?

.

@

Bedenking 3 bij Moslims in Viersel

Je dacht terug aan die moslim-mannen uit Almere die niet verdroegen dat naburige bouwvakkers bij heet weer alleen hun korte broek aanhadden

& je dacht : ging het ook hier weer niet over het door hen nog zo ongekende onderscheid tussen vrij en naakt ?

@

6 juni

---toen---

6 juni 1921

rivierenhof van deurne

eertijds buitenverblijf van de antwerpse paters jezuïeten

door griffier schobbens

ei zo na van totale verwoesting gered

@

6 juni 1982

centraal station op instorten ?

'het hete nieuws over het zogezegd op instorten staande centraal station was nog niet koud of daar kwam luc versteylen van de groene fietsers * strekking donkergroen * op onze redactie binnengefietst om een mooi gedicht desbetreffende ter publicatie voor te leggen: "bij de omrastering van het centraal station" * dat is de titel * hierna volgt de rest van dit powetisch meesterwerk * als het ware een hoogtepunt uit de strijdersliteratuur van de twintigste eeuw : in deze wekelijks cursiefjes in 'de antwerpse post' komen de woorden 'groene fietsers' nooit voor zonder het epitethon 'strekking donkergroen' * vandaar de ondertitel van dit boek *

knack

@

'centraal station wordt niet ontmanteld'

reactie bob cools

'als wij de plaatselijke technici van de nmbs goed begrepen hebben dan zou de restauratie van het gebouw zo ingrijpend zijn dat dit wel miljarden zou kosten * onnodig te onderstrepen dat een dergelijk bedrag in deze tijd vernoemen er op neerkomt dit gebouw ten dode op te schrijven * ik schrijf u dit alles omdat sedert jaren bij de nmbs de idee leeft om zich te ontdoen van dit gebouw om aldus de spoorlijn te kunnen doortrekken van berchem over antwerpen-centraal naar antwerpen-dam * de aanvraag tot vergunning voor het demonteren van twee siertorentjes wegens instortingsgevaar wordt nu door mijn diensten onderzocht * mijn verkiezingsbelofte 'aan het centraal station wordt niet geraakt' geldt nog altijd' *

bob cools in antwoordbrief aan groene fietsers

de morgen

@

---nu---

Wissant vrijdag 6 juni 2008

12u13

* Middaglezing

25

toen petrus binnentrad

kwam cornelius hem tegemoet

&

eerde hem met een voetval

26

maar petrus deed hem opstaan

&

zei

:

sta op

ik ben ook maar een mens

handelingen 10

@

Wissant, 6 juni 2008

6u12

* Kalme zee onder heldere hemel

* Eerste vrachtwagens voor de werken maken veel gedruis

Bedenking bij bloot, vrij of naakt

Je las in de knipsels die een vriend je had meegegeven dat in het nederlandse Almere buurtbewoners (mannen ?) zich gestoord hadden aan bouwvakkers die op warme dagen een korte broek droegen. Hen werd gevraagd weer hun lange broek aan te trekken. En lezer van De Telegraaf uit Alphen aan de Rijn reageert daarop : "Die mannen zijn zeker bang dat hun vrouwtjes 'een tipje van de sluier oplichten' en een oogje wagen aan die blote, gespierde en gebruinde kuiten van die stoere kerels daarbuiten. Schei toch uit! Als omwonenden het niet kunnen aanzien kijken ze maar de andere kant op of sluiten ze de gordijnen. Wat een flauwe kul zeg"

& je dacht weer aan dat grapje over de hollandse dominee die zich stoorde aan het nudistenkampaan de rand van het dorp. Maar door de hoge omheining kan je toch niets zien ? voerden zijn parochianen aan. Vanuit de kerktoren wel, wedervoer hijzelf.

Maar je dacht nog verder : is het niet de roeping van westerse niet-moslims aan moslims te leren dat niet alle bloot naakt is ? Zij kennen vanuit hun godsdienst en hun vruchtbaarheidscultuur enkel de naakte klederloosheid : kleren uit wil zeggen toenadering, overgave, beschikbaarheid...

Terwijl wij in het westen toch ook de vrije klederloosheid kennen, een die helemaal niet op toenadering gericht is : je weer vrij voelen als de eerstelingen van de schepping in je herontdekte paradijs.

@

Bedenking bij de overgeslagen Feesten

Je moest eens naar een deftige school komen, waarvan de zuster-directrice me nogal paniekerig had opgebeld. Onze meisjes worden aan de schoolpoort opgewacht door jongens & die zijn nogal brutaal in hun liefdesuitingen, eerwaarde pater. Of je eens niet wou komen om de Zeven Verhalen te doen. Je toonde je bereid op één voorwaarde : dat dan ook die jongens zouden binnen mogen op school. O néé, eerwaarde pater : er zijn hier nog oudere zusters in huis... Alsof daar iets mee zou gebeuren. Uiteindelijk werd op jouw verzoek toch ingegaan. Jij dus naar die school. De jongens, allemaal van een betere klasse ( een was zelfs met een sportwagen gekomen ) bekeken je nogal laatdunkend, maar gaven me toch krediet. Ze hadden geen chique in hun mond maar kauwgom met een merknaam.

Je zei dat je hen twee vragen te stellen had.

Heb je al ooit een dier zien geboren worden ? Ja : onzen hond. Nee, ik bedoel een wild dier. Nee, nog nooit. Heb je al ooit een dier zien paren ? Ja : onze poes. Nee, ik bedoel een wild dier. Nee, nog nooit. Heb je al ooit een dier zien sterven ?Ja : een aangereden egeltje langs de baan. Nee, ik bedoel eerder die olifanten, die tegen het einde van hun leven naar een plaats trekken waar nog nooit een mens geweest is. Nee, nog nooit. Wel, dan is mijn vraag : wanneer dieren op de wondermomenten van hun leven : begin, hoogtepunt & einde, wegkruipen, niet willen gezien worden, waarom staan jullie dat op straat doen ? Innig zijn met de mond is toch een wondermoment ? Ze luisterden wat ontredderd, de kauwgom bewoog niet meer in hun mond.

Tweede vraag : heb jij al ooit een ziefeest beleefd ? Wat dat was ? Dat moest ik toch eens uitleggen. Dat is wanneer een jongen en een meisje, of twee jongens of twee meisjes, elkaar voor het eerst van hun leven helemaal klederloos te zien krijgen. Allee meneer, dat bestààt toch niet : alleen maar zién ? opperden ze. Wat, niet bestaan ? Er zijn in Vlaanderen zeker honderden, duizenden jongens & meisjes jonger dan jullie ( denk maar aan de lezers van het Paradijsboek ) die dat feest wel kennen & daar grote vreugde aan beleven. Nog nooit beleefd ? Ze hadden er op hun zeventien, achttien nog niet eens van gehoord. Porno ja, het gekochte te zien krijgen, dat kenden ze allemaal, maar het gratis-gekregene, nee...

Heb je al ooit het feest van het horen beleefd ? Ook dat moest ik even uitleggen. Een jongen en een meisje, of twee jongens of twee meisjes die elkaar voor het eerst helemaal klederloos te zien krijgen, die gaan toch de mooiste en liefste woorden van hun moedertaal gebruiken om te zeggen hoe mooi ze elkaar vinden ? Allee meneer, dat bestààt toch niet : alleen spreken ? Wablief, niet bestaan? Er zijn in Vlaanderen zeker honderden, duizenden jongens & meisjes jonger dat jullie ( denk maar aan de aanhoorders van de Zeven Verhalen ) die dat feest wél kennen & er grote vreugdes aan beleven. Hebben jullie dat nog nooit beleefd ? Ze hadden er nog nooit van gehoord. Sekslijnen ja, het gekochte . Maar het zomaar gekregene , nee, nog nooit.

Heb je al ooit het feest van de hand beleefd ? Ook dat moest ik even uitleggen. Jongens en meisjes die al een zie- & hoorfeest hebben beleefd, die gaan toch ooit het verlangen hebben om mekaar aan te raken, nog niet eens te strelen ? Allee meneer : da bestaat toch niet : alleen maar aanraken zonder verder te gaan ? Wablief, niet bestaan? Er zijn in Vlaanderen zeker honderden, duizenden jongens & meisjes jonger dat jullie ( denk maar aan de scholieren die deze lessen wél kregen ) die dat feest wél kennen & er grote vreugdes aan beleven. Hebben jullie dat nog nooit

beleefd ? Ze hadden er nog nooit van gehoord.


Dan is mijn vraag : waarom gaan jullie dan meteen naar het diepste zintuig : de mond ? En dat op straat dan nog ?

Die mannen zijn buitengegaan, met de helm onder de arm en met de kauwgom nog altijd onbeweeglijk in hun mond & je hoorde ze in stilte tegen zichzelf zeggen : amaai, wat hebben wij nogal eens feesten overgeslagen

& je dacht : wanneer onze eigen vlaamse jonge niet-moslims die voorbereidende feesten niet eens kennen, laat staan durven beleven, waar zouden onze vlaamse jonge wél-moslims die gehoord, laat staan kunnen beleven hebben ?

@

5 juni

---toen---

5 juni 1969

parkgesprek

de jongens van 4mc mochten

over hun naamloze vragen in de vragenklapper

gaan schrijvespreken in het rivierenhof * voor

elke "geheime" vraag werd er een ver uit

elkaar gelegen tuinhuisje aangeduid * pas

wanneer ze afzonderlijk in het tuinhuisje van

hùn vraag aankwamen maakten ze kennis

met hun lotgenoten * wanneer ze hun fietsen

tegen elkaar rechtop zetten beduidden ze

de leraar dat hij welkom was om mee te doen *

foto's in agalevsicon onder letter p

@

5 juni 1984

'onweerstaanbare drang door rechter afgewezen'

om de afbraak van het tolhuis te beletten hadden de groene fieysers ervoor plaatsgvat met een grote spandoek met daarop de tekst :

"uw geld naar de groten

uw stad naar de kl..."

we werden opgepakt & door de franse firma precam - bouwheer van het geplande zielloze kantoorgebouw - beschuldigd van verhinderen van gewettigde werkzaamheden * de werken werden immers op bevel van de procureur stilgelegd * op de rechtzitting had

mijn advocaat eric vandermussele had met het argument van "onweerstaanbare drang"gepoogd mijn onschuld aan te tonen * de rechter wees dit argument af & de sloping werd uitgevoerd *

gazet van antwerpen

@

---nu---

18u56

* Engeland in zicht

Donderdag 5 juni 2008

09u14

** Op terugwegvan de visboot

* Mieke kocht een tarbotje en twee pladijsjes

Bedenking bij zindelijke Zwaluwen

Je hoorde Mieke wijzend zeggen : kijk daar eens. Eerst zag je zeniet maar toen wel : een zwaluwouderpaartje af en aan vliegend naar hun hongerige jongen in het nest onder een dakgoot

& je dacht : waar is de tijd dat we ook in Viersel zwaluwen rijk waren. Net zoals deze Franse vlogen ze in onze Vlaamse teljoorgang af en

aan over onze eettafels heen. Ze hadden wel een opvoedende eigenschap :


ze lieten nooit iets vallen behalve op de tafels die we zelf niet hadden schoongemaakt hadden.

@`

Donderdag 5 juni 2008

06u45

* Helder weer

* Opkomend water

* Blauw-kalme zee

Bedenking bij een statige Zeilboot

Je zag halfweg Engeland een grote witte zeilboot statig noordwaarts varen

& je dacht : goed dat het kalme zee is. Hoe moet het er op zo'n boot aan toegaan bij stormweer bijvoorbeeld ?

& je dacht aan de lieverlevenleuze :

de wind

heb je

niet

in handen

de zeilen

wel

@

4 juni

---verleden---

4 juni 1985

'agalev-protest rond versteylen' *

'via een mededeling verbaast agalev zich over de tweede veroordeling die luc versteylen opliep door op te komen tegen de verwaarlozing

van de zwakke weggebruikers * ditmaal ( vorige keer was in gent na actie in eeklo ) was de actie gericht tegen de jaarlijkse autoshow in het boelaerpark van borgerhout * als verantwoordelijke ( zelf nam hij wegens priestertaak niet aan de actie deel ) werd versteylen andermaal veroordeeld tot één maand gevangenisstraf * dit keer voorwaardelijk & met uitstel van drie jaar' *

de morgen

@

pinkstermaandag 2001

12u30

'mijn drie ziele-littekens : als leraar ontslagen worden op xaverius * niet meer mogen deelnemen aan het leven in de brouwerij van

viersel * het verbod om het paradijsboek verder uit te geven *

mijn pijnlijkste herinnering : niet mogen aanwezig zijn bij dood

van mijn moeder *

'de nieuwe wereld'

radio 1

@

---nu---

Woensdag 4 juni 2008

12u34

* Schriftlezing voor het middageten

Je las voor uit de Handelingen :

dagelijks bezochten ze trouw en eensgezind de tempel

& braken het brood in een of ander huis

& je dacht : de eerste christenen bleven naar de tempel gaan, ook al had die hun Heiland gedood. Waren ze alleen nog bijeengekomen in een of ander huis, dan waren ze allicht een secte geworden. Echt christendom bestaat erin tot het systeem te blijven behoren ( nadrukkelijk staat er "dagelijks" ), ook al is er zoveel op aan te merken, maar tegelijk af en toe ( hier staat niet "dagelijks" ) bijeen te komen in een of ander huis om van al te zware tempelgangen bij elkaar wat te bekomen.

Woensdag 4 juni 2008

11u12

* Terug van de wekelijkse markt

* Le Monde & Het laatste Nieuws gaan kopen

Bedenking bij veelbetekende Voortekenen

Je las in de franse krant dat de chinese overheid, in tegenstelling tot de beginselen van Mao bij de Kulturele Revolutie, besloten had bij de komende Olympische Spelen toch rekening te houden met het volkse eeuwenoude volks-(bij ?)geloof.

Je vernam dat in China volgens dat volksgeloof het cijfer 8 een geluksbrengend getal is. "Acht" luidt in het Chinees "ba" en is synoniem van "fa", wat "zich verrijken" betekent. De overheid besliste dan ook om de Spelen te doen beginnen op de 8° van de 8° maand van het jaar 2008 om 8 uur 8 minuten. Vijf achten dus. Dat kon niet anders dan gelukbrengend zijn hé ?

Maar wat gebeurde ? De drie rampen en ongebeurens die China dit jaar troffen hadden allemaal iets met 8 te maken.

Sneeuwstorm

Te beginnen de zware sneeuwstormen op 28 januari bij het chinese nieuwjaar met volledig stilgelegd spoorwegnet, waardoor miljoenen werklieden niet tijdig op hun werk terugwaren van het feest : 25 januari = 2 + 5 = 7 + 1 van 1ste maand = 8.

Monnikenopstand

Op 14 maart is er in Lhassa een opstand van Tibetanen, die zo vreselijk wordt onderdukt, dat er overal in de wereld verontwaardiging daarover ontstaat. Het ronddragen van de olympische vlam, die een processie ter ere van China had moeten worden, werd een kruisweg. De ongeluksboden wijzen er weer op : 14 maart = 1+4 = 5 + derde maand = 3 = 8.

Aardbeving

Op 12 mei doet zich in de provincie Wenchuan een vreselijke aardbeving voor met 50.000 doden en 5.000.000 daklozen als gruwelijk gevolg. Ook nu wordt vastgesteld : 12 mei = 1 + 2 + 5 mei = 5° maand = alweer 8

& je dacht : al geloof je zelf niet in waarzeggerij : van deze tekenen moeten er toch enkele veelbetekenend zijn ?

Jean-Philippe Béja

"Une bien dangereuse numérologie chinoise"

Les dirigeants de Péking jouent un jeu à tout risque

en utilisant les croyances traditionelles dans leur propagande.

Le Monde p 20

@

3 juni

---toen---

zaterdag 3 juni 2000

brief van beweging naar partij

uitnodiging op formeler ontmoeting

'aanleiding tot deze uitnodiging is het artikel van vorige dinsdag

(30 mei) 'le soir' waarin rond een kartoen over doel partij & beweging zowel visueel als inhoudelijk bladzijdengroot tegenover elkaar werden geplaatst * volgens een enquête van gazet van antwerpen stemt één op negen van de agalev-kiezers niet meer op die partij * om verder stemmenverlies te voorkomen heeft deze ontmoeting

zo vlug mogelijk plaats '

@

3 juni 1992

"ruzie in het agalev-huishouden"

het rotatieprincipe wordt aangevochten *

ex-kommunistische partij treedt in zijn geheel toe tot agalev *

sindsdien wordt toetreding van nieuwe leden bemoeilijkt * `

ze moeten een proef doorstaan *

'arme pater versteylen die dit nog moet meemaken *

op het congres van zijn partij in oostende

heeft hij harde woorden gesproken *

als hij moest weten hoeveel erger alles sindsdien geworden is zou hij vermoedelijk geen woorden meer vinden

om te zeggen wat hij ervan denkt' *

't pallieterke

@

3 juni 1984

veroordeling voor "het vrijwillige beschadigen

van het openbare wegdek in bende bij nacht"

de groene fietsers hadden om acht uur 's morgens een fietspad geschilderd

aan de zwitserse apotheek in borgerhout op de plaats waar bij gebrek aan fietspad

een meisje van 17 dodelijk verongelukt was

'de derde juni in het jaar negentienhonderdtweeëntachtig beteken ik * gerechtsdeurwaarder x * aan versteylen luc benoit valérie jean laurent marie * leraar * het vonnis bij verstek te haren laste uitgesproken door de correctionele rechtbank van antwerpen * doende deze betekenis tot kennisgeving & tot zulke doeleinden als naar recht & opdat de betekende hiervan niet onwetend zou zijn heb ik haar een afschrift gelaten van dit exploot' *

@

nu

17u23

* Rond dit uur staat de zon al zuid-west en schijnt dus op ons terrasje.

Bedenking bij twee Soorten Ongeletterden

Je lag luilekker in de ligstoel van de zon te genieten.

Mieke las naast je op het muurtje gezeten in het boek van Jacques Gaillot

"Als de kerk niet dient dient ze tot niets"

Ze las af en toe een zinnetje voor onderandere dat hij onder zijn legerdienst in Algerijë de liefdesbrieven van zijn ongeletterde kameraden moest schrijven en ook hoe hij onder die legerdienst voor het eerst leerde omgaan met moslims

& je dacht: dat ze thuis nog maar eens zeggen dat ik geen boeken lees.

@

Wissant, dinsdag 3 juni 2008

13u12

* Middageten

* Schriftlezing

Je hoorde Mieke voorlezen :

en zij brachten kinderkes naar hem toe

opdat hij ze zou aanraken

& je dacht aan frère Roger van Taizé die bij alle vieringen en zegeningen spontaan kinderen om zich heen kreeg

& je dacht verder : moet niet ieder priester zo zijn dat de mensen vanzelf hun kinderen naar hem toebrengen ?

@

Wissant, dinsdag 3 juni 2008

12u13

* Net hoogwater

*We zijn even buiten gaan kijken

* Het is koud & mistig

* We horen het water slaan tegen de "enrochements"

( opstapeling van marmerrotsen op de plaats van de weggespoelde betonnen dijk )

Bedenking bij het schrijven met de Hand

Je had die morgen al wat brieven beantwoord of zelf geschreven.

Je was ook begonnen met je nieuwe boek.

Je had de titelpagina al af

& je dacht : wat een verschil tussen op dezelfde tafel achter je computer zitten & brieven zitten schrijven. Al hand-schrijvend op een blad papier voel je je veel meer verbonden met de mensen tot wie je je richt dan kijkend naar een scherm, ook al druk je toetsen naar hen in..

@

Wissant, dinsdag 3 juni 2008

09u49

* Je ging de kerk even binnen

terwijl Mieke aan de boot vlakbij

versgevangen pladijsjes is gaan het kopen

* Weer ben je onder de indruk van dit grafschriftje achteraan in de kerk :

A mon fils

Joseph Flourion

perdu en mer

le 16 Obre 1939

agé de 16 ans

Regrets

2 juni

---------------------------groene geschiedenis------------------------

2 juni 1082

'katholiek onderwijs weert versteylen'

'op het jongste congres van de c.cv.p. werd er gesproken over de zaak van het spreekverbod van versteylen * er werd daar gesteld dat de achteruitgang van de c.v.p. voor een deel te wijten was aan groepen als agalev' *

* de morgen

datumkaft 820601

vandaag

Wissant, maandag 2 juni 2008

* Net aangekomen in je vertrouwde vacantieappartementje

* Ze zijn de kapotgestormde dijk blijkbaar aan het herstellen

* Als ons die werken ons maar geen lawaai gaan opleveren

14u30

Bedenking bij vijf Achtereenvolgenden

Je zag weer dat de voordeur van vijf sloten was voorzien. Dat had je vorig jaar ook al verwonderd.
Je vroeg aan de huisbazin : wordt er hier dan zoveel ingebroken ?

Nee, zei ze, maar de vorige eigenaar was een vrijgezel die er nogal wat achtereenvolgende lieven op nahield.

Telkens het met een af was vergat hij haar de huissleutel terug te vragen & gezien hij niet graag met een volgende wilde betrapt worden...

& je dacht : waar slotenmakers al niet goed bij varen.

@