zaterdag 8 september 2007

boeken

zarlardinge 8 september 2007

maria’s tweede geboorte

ik

lees

geen

boeken

ik lees

mensen

helabaleuze

368

vrijdag 7 september 2007

luisteren

helabahaikoe 3

luisteren is lucht

zijn voor anderen zodat

hij ademen kan

raho rahiti

bisogno

castel gandolfo 7 september 2007

la chiesa

di oggi

non ha bisogno

di cattolici part-time

ma

di christiani

a tempo pieno

@

niet aan

part-time katholieken

heeft

de huidige kerk

zozeer nood

dan wel

aan voltijdse

christenen

johannes-paulus II

osservatore romano 22 giugno 1998

helabaleuze

377

aangebracht door alois uit borgerhout

donderdag 6 september 2007

godsdienstlessen

4 september 2007

moet u

nog

meer weten

meester

?

waar is de tijd dat kinderen

les kregen van hun leerkrachten ?

bij het begin van dit nieuwe schooljaar

is het tegenovergestelde gebleken :

kinderen geven nu les aan hun leerkrachten

godsdienstles dan nog wel

meester ik heb tabors geschreven voor mijn ouders

tabors ? wat zijn dat jongen ?

maar meester dat gij dat niet weet

gij kent jezus toch ?

jawel jongen..

wel : op een keer nam hij zijn drie beste vrienden mee

naar boven op een berg

& daar veranderde hij ineens helemaal

zo stralend en zo strerk

hadden ze hem nog nooit gezien

wel meester : die berg heet tabor

ja dat verhaal ken ik zei de meester

maar waarom spreekt gij van tabors

in het meervoud ?

zijn er dan meer bergen die zo heten jongen ?

nee meester maar ik had er twee :

een voor mijn vader en een voor mijn moeder

jaja maar waarom schrijft gij die ?

ze hebben mij dat zo geleerd :

ik ga met twee stukjes papier

ergens in een hoekje zitten

& denk na : wanneer heb ik mijn vader en moeder

op hun mooiste gezien ?

wanneer zag ik hen het liefst ?

wanneer was ik er het fierste op ?

en dat schrijf ik dan op

& als ik thuis kom

stop ik die onder den teevee

of steek ik die achter de ruitenwisser

& dan laat ik mijn ouders zoeken

& als ze die tabors gevonden hebben

zijn ze er altijd heel blij mee

moet u nog meer weten meester ?

een ander voorbeeld van godsdienstles

door een kind aan een leerkracht gegeven :

juffrouw we zijn met heel ons gezin

in viersel een elisabethezegen gaan halen

een elisabethzegen wat is dat meisje ?

maar juffrouw toch dat u dat niet weet

u weet toch wie elisabeth is ?

elisabeth ? is dat uw tante ?

maar nee juffrouw : dat is de nicht van maria

en maria die kent u toch wel hé ?

de moeder van jezus ?

ja

wel toen elisabeth in haar zesde maand was

spoedde maria zich over de heuvelen

om haar te gaan helpen

ja dat weet ik maar wat heeft dat

met uw moeder te maken ?

heeft zij weer een kindje in haar buik ?

buik moogt u niet zeggen juffrouw

nee meisje ? en waarom niet ?

buik is een spijsverteringswoord

spijsverteriungfswoord ?

ja : buikloop buikpijn...

wat moet ik dan zeggen ? baarmoeder ?

ha nee da’s een veel te koud woord

wat moet ik dan wél zeggen ?`

maar juffrouw dat u dat niet weet :

schoot

eerst is het kindje in de schoot

en daarna zit het kindje op de schoot

ja maar wat heeft dat met die zegen te maken ?

ge moet niet wachten

tot een kindje geboren is om het te zegenen ?

dat versta ik niet

hoe kunt ge het nu zegenen

voor het geboren is ?

maar juffrouw dat u dat niet weet

onze papa legt zijn hand op de schoot van mama

en wij leggen met ons drieën

onze hand ook op haar schoot

of op zijn hand

& dan zegt de priester :

ik zegen uw groeiende oogjes wezentje

opdat eens ter wereld gekomen

ge er veel mensen graag mee zou leren zien

vooral ooit zoals uw lieve ouders

de allerliefste van uw leven

zomogelijk levenslang

zoook de oortjes het mondje

de handjes de voetjes heel het licaampje

dat is mooi

ja hé meester ?

is het een broertje of een zusje ?

weten we nog niet

het is een brusje

moet u nog meer weten juffrouw ?

paard

4 september 2007

moet u

nog

meer weten

meester

?

waar is de tijd dat kinderen

les kregen van hun leerkrachten ?

bij het begin van dit nieuwe schooljaar

is het tegenovergestelde gebleken :

kinderen geven nu les aan hun leerkrachten

godsdienstles dan nog wel

meester ik heb tabors geschreven voor mijn ouders

tabors ? wat zijn dat jongen ?

maar meester dat gij dat niet weet

gij kent jezus toch ?

jawel jongen..

wel : op een keer nam hij zijn drie beste vrienden mee

naar boven op een berg

& daar veranderde hij ineens helemaal

zo stralend en zo stralend

hadden ze hem nog nooit gezien

wel meester : die berg heet tabor

ja dat verhaal ken ik zei de meester

maar waarom spreekt gij van tabors

in het meervoud ?

zijn er dan meer bergen die zo heten jongen ?

nee meester maar ik had er twee

een voor mijn vader en een voor mijn moeder

jaja maar waarom schrijft gij die ?

ze hebben mij dat zo geleerd :

ik ga met twee stukjes papier

ergens in een hoekje zitten

& denk na : wanneer heb ik mijn vader en moeder

op hun mooiste gezien ?

wanneer zag ik hen het liefst ?

wanneer was ik er het fierste op ?

en dat schrijf ik dan op

& als ik thuis kom

stop ik die onder den teevee

of steek ik die achter de ruitenwisser

& dan laat ik mijn ouders zoeken

& als ze die tabors gevonden hebben

zijn ze er altijd heel blij mee

moet u nog wat weten meester ?

een ander voorbeeld van godsdienstles

door een kind aan een leerkracht gegeven :

juffrouw we zijn in viersel

met heel ons gezin een elisabethezegen gaan halen

een elisabethzegen wat is dat meisje ?

maar juffrouw toch dat u dat niet weet

u weet toch wie elisabeth is ?

elisabeth ? is dat uw tante ?

maar nee juffrouw : dat is de nicht van maria

en maria die kent u toch wel hé ?

de moeder van jezus ?

ja

wel toen elisabeth in haar zesde maand was

spoedde maria zich over de heuvelen

om haar te gaan helpen

ja dat weet ik maar wat heeft dat

met uw moeder te maken ?

heeft zij weer een kindje in haar buik ?

buik moogt u niet zeggen juffrouw

nee meisje ? en waarom niet ?

buik is een spijsverteringswoord

spijsverteriungfswoord ?

ja : buikloop buikpijn...

wat moet ik dan zeggen ? baaremoeder ?

ha nee da’s een veel te koud woord

wat moet ik dan wél zeggen ?`

maar juffrouw dat u dat niet weet :

schoot

eerst is het kindje in de schoot

en daarna zit het kindje op de schoot

ja maar wat heeft datr met die zegen te maken ?

ge moet niet wachten

tot een kindje geboren is om het te zegenen

dat versta ik niet

hoe kunt ge het nu zegenen

voor het geboren is ?

onze papa legt zijn hand op de schoot van mama

en wij leggen met ons drieën

onze hand op zijn hand

& dan zegt de priester :

ik zegen uw groeiende oogjes wezentje

opdat eens ter wereld gekomen

ge er veel mensen graag mee zou leren zien

vooral ooit zoals uw lieve ouders

de allerliefste van uw leven

zomogelijk levenslang

zoook de oortjes het mondje

de handjes de voetjes heel het licaampje

dat is mooi

ja hé meester ?

is het een broertje of een zusje ?

weten we nog niet

het is een brusje

moet u nog meer weten juffrouw ?

jezelf

sinte-kruis 6 september 2007

gewoon

zijn

wie

ik ben

:

een

waardevol

geschenk

voor

de ander

helabaleuze

367

ingebracht door mieke uit sinte-kruis

woensdag 5 september 2007

gebreken

remouchamps 5 september 2007

sommigen

staan

goed

met

hun

gebreken

anderen

werken

op de zenuwen

met

hun

deugden

de la rochefoucauld

1613-1680

helabaleuze

366

dinsdag 4 september 2007

geven

oudenaarde 4 september 2007

geven

doet

leven

helabaleuze

365

maandag 3 september 2007

afleren

groningen 3 december 2007


de
beste
school
is
die
het
minste
afleert


helabaleuze
367

zondag 2 september 2007

ongeluk

jambes 2 september 2007

een ongeluk
komt
nooit
alleen

soms
is het
de voorbode
van
een groot geluk

helabaleuze
363